Kraje członkowskie w Radzie Unii zaakceptowały rozporządzenie zaostrzające normy środowiskowe pojazdów. Norma Euro 7 zaostrzy limity cząstek stałych dla samochodów osobowych i dostawczych oraz spalin dla autobusów i ciężarówek.
Normy emisji CO2 przewiduje 100 proc. redukcji do 2035 r.
Rozporządzenie wprowadzi też paszport środowiskowy dla każdego pojazdu. Będzie zawierać informacje na temat efektywności środowiskowej w momencie rejestracji samochodu takie jak limity emisji zanieczyszczeń, emisje CO2, zużycie paliwa i energii elektrycznej, zasięg elektryczny, trwałość akumulatora.
Tymczasem przyjęte w zeszłym roku rozporządzenie wprowadzające normy emisji CO2 przewiduje 100 proc. redukcji do 2035 r. zarówno dla samochodów osobowych, jak i dla samochodów dostawczych. To oznacza, że na rynek będą mogły trafiać jedynie pojazdy bezemisyjne w tych kategoriach (a więc także z silnikami spalinowymi, ale na wodór czy paliwa syntetyczne, natomiast zarejestrowane auta na benzynę i diesel będą mogły być odsprzedawane). źródło: https://www.money.pl/gospodarka/
Tabela norm emisji spalin Euro przedstawia się następująco:
- Norma Euro 1 – wprowadzona w 1992 r., obowiązująca od 1993 do 1996. Określała dopuszczalne poziomy emisji zanieczyszczeń wyłącznie dla samochodów z silnikami benzynowymi. Wprowadziła ograniczenia emisji tlenków węgla (CO) oraz wspólnie węglowodorów (HC) i tlenków azotu (NOx)
- Norma Euro 2 – wprowadzona w 1996 r., obowiązująca od 1997 do 2000 r. Była kontynuacją normy pierwszej, nieco zmniejszającą określane przez nią poziomy emisji.
- Norma Euro 3 – wprowadzona w 2000 r., obowiązująca w latach 2000 – 2005. Była pierwszą normą obejmującą także silniki Diesla. W przypadku aut benzynowych wprowadziła osobny pomiar dla węglowodorów i tlenków azotu, których poziom dotychczas był mierzony wspólnie.
- Norma Euro 4 – wprowadzona w 2005 r., obowiązująca w latach 2006 - 2010. Wprowadziła znacznie bardziej restrykcyjne wymagania w zakresie emisji tlenków węgla.
- Norma Euro 5 – wprowadzona w 2009 r., obowiązująca w latach 2011 – 2014. Przyniosła prawdziwą rewolucję w zakresie dopuszczalnej emisji cząstek stałych przez silniki diesla. Zmniejszono limit aż pięciokrotnie, co spowodowało konieczność dokonania przez producentów znaczących zmian konstrukcyjnych. Wprowadzono do powszechnego stosowania filtry cząstek stałych (DPF).
- Norma Euro 6 – wprowadzona w 2014 r., obowiązująca od 2014 r. do dziś, jednak podzielona na kilka segmentów czasowych. Po raz pierwszy wprowadziła limity emisji dla samochodów hybrydowych.
- Norma Euro 7 – najnowsza zaostrzy limity cząstek stałych dla samochodów osobowych i dostawczych oraz spalin dla autobusów i ciężarówek. Euro 7 ma ograniczyć emisję cząstek tlenków azotu o 35%, co w praktyce może oznaczać wycofanie z rynku silników Diesla, ale i też wielu znanych jednostek benzynowych.